Labels

eten (6) feestjes (1) filosofie (2) gezondheid (4) HbA1c (3) hyper (1) hypo (2) lifestyle (6) recepten (2) reizen (2) sport (2) suikers (2)

woensdag 30 oktober 2013

Recept 1: Geïmproviseerde Carpaccio

Zoals aangekondigd in mijn vorige post, hierbij het recept van mijn geïmproviseerde zalmcarpaccio. Voordat ik aan de improvisatie begon, kwam ik al googlend achter dat dit Italiaanse gerecht naar de Venetiaanse schilder Vittore Carpaccio was vernoemd. Dit bracht mij onder andere op het idee om het originele recept uit het blad  een beetje aan te passen. Een andere reden was gebrek aan sommige ingrediënten, maar het resultaat was alsnog yummie!


Dit luchtige, smaakvolle en gezonde (voor)gerecht is vernoemd naar de Italiaanse schilder voornamelijk door zijn 'vaste' kleurencombinaties. In zijn schilderijen komen namelijk rood, bruin, groen, en wit regelmatig
terug. Tevens stralen zijn schilderijen ook een soort luchtigheid uit. Op Google kwam ik dit schilderij tegen, dat aan de ene kant het werk van Carpaccio heel mooi vertegenwoordigt en aan de andere kant als geen ander duidelijk maakt waarom dit gerecht carpaccio heet.

Hoewel traditionele carpaccio met rauwe (rund)vlees bereid wordt, vind ik zalm zelfs beter 'matchen' met de kleuren uit dit schilderij. Zo komt de zalm terug in de mouw van deze madame, tomaten in haar rode jurk en rucola in de groene elementen. De witte vlekjes worden gerealiseerd door de Parmezaanse kaas.

Eerst zal ik het originele recept uit het blad opschrijven en daaronder de aanpassingen.

"Zalmcarpaccio met pijnboompitten en Parmezaanse kaas" , voorgerecht 4 prs, 20 min.

Benodigdheden:
- 200 gram gerookte zalm
- 40 gram pijnboompitten
- 80 gram rucolasla
- 10 Cherry tomaatjes
- 2 eetlepels geraspte Parmezaanse kaas

Dressing:
- 2 eetlepels olijfolie
- 2 eetlepels balsamicoazijn
- 1 teentje knoflook (geperst)
- 2 theelepels mosterd
- 1 eetlepel honing
- Italiaanse kruiden (naar smaak)

Bereiding:

Doe alle ingrediënten voor de dressing in een kopje en zet apart. Rooster onder af en toe schudden de pijnboompitten in een koekenpan, gebruik hierbij geen olie. Snij de Cherry tomaatjes in vieren. Laat overtollig sap weglekken. Leg de zalm op vier bordjes en verdeel de rucolasla en tomaatjes over de zalm. Besprenkel de gerechten met de dressing en verdeel tot slot de pijnboompitten en Parmezaanse kaas over de bordjes.

Aanpassing:

Het schilderij hierboven inspireerde mij om aan het recept een eigen draai te geven. Allereerst heb ik de pijnboompitten vervangen door amandelen; deze heb ik nog wel heel even geroosterd in de bovengenoemde hoeveelheid olijfolie. Mijn keuze voor amandelen heeft te maken met het feit dat ik ze gewoon heel lekker vind en net als met zalm vind ik het mooier matchen met de bruine tinten uit het schilderij. In plaats van Cherry tomaten heb ik de zoete trostomaatjes gebruikt. Rucolasla heb ik nog aangevuld met sla melange die het geheel net iets frisser maakt.

Daarnaast heb ik ervoor gekozen om het hele gerecht op één bord te serveren in plaats van op vier bordjes. De dressing is wel helemaal aangepast. Knoflook en mosterd heb ik weggelaten, omdat ik dat niet zo fijn vind bij de zalm, maar om de pit toch er in te houden heb ik gekozen voor de rode, zoete uitjes. Balsamicoazijn is door citroensap vervangen en daarnaast heb ik extra citroenschil geraspt. Omdat de tomaatjes al zoet genoeg zijn, was er geen behoefte aan honing. Dat scheelt weer in koolhydraten! Als laatste heb ik Fair Trade kruiden (combinatie sinaasappel en zwarte peper) toegevoegd.

Zoals ik al eerder zei, hadden wij ook niet alle ingrediënten in huis, zoals balsamicoazijn. En dan moet je creatief zijn! Maar om eerlijk te zijn ben ik natuurlijk nog niet zo ver dat ik sommige details zo maar 'bedenkt' en vervang; stiekem waren dat ideetjes van mijn mama, maar uitvoeren deed ik voornamelijk zelf en daar ben ik trots op, want een goed begin is het halve werk!
Het eindresultaat! 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten